Ω
Oslava - nebo - Rouhání?      Tak jsem nedávno nedaleko našeho domu objevil na jakémsi skladu načmáraný velký nápis BŮH. Využil jsem tohoto artefaktu k vytvoření stylizované fotografie, mající znázornit, jak se člověk snaží usilovat k tomuto pojmu. Fotografie byla cíleně změněna a já jsem jí dodal tento smysl tím, že jsem se postavil k nápisu a hleděl vzhůru. Také jsem okolí rozmáznul, abych vytvořil efekt pohybu směrem k nápisu. Ti, kteří obrázek viděli, chtěli vidět i originální podklad. Poslal jsem jim tedy neupravenou fotku stodoly s nápisem. Většina z nich byla nadšená, nebo alespoň potěšená takovýmto nápisem a všichni ředpokládali /asi si to i přáli/, že autor nápisu je skutečně člověk hledající Boha. I když mne nápis nijak nepobouřil, jistě bych v něm takovou motivaci nehledal. No nedalo mi to a začal jsem se rozhlížet po Olomouci, ale také jsem se podíval po internetu na motivace sprejerů a na jejich pohled na věc.  Jde přece o to pochopit jejich motivaci a ne mou...
K N I H Y writer olomouc
Když jsem se prošel po okolí, zjistil jsem, že na dohled od nápisu, je další...
writer olomouc
No a ve městě jsem zjistil, že BŮH je skutečně ,,všude”, ale určitě ne, tak, jak bych si přál. Žádné uspokojení, ani náboženské nadšení se mne však nezmocnilo, spíše naopak:
writer olomouc writer olomouc writer olomouc writer olomouc writer olomouc writer olomouc writer olomouc writer olomouc writer olomouc writer olomouc writer olomouc
Já si takto cestu, počmáranými, temnými a špinavými tunely, k nejvyššímu pojmu jistě nepředstavuji:
Ani bych si nepřál, aby nám Bůh takto ,,žehnal”
A to jsou ONI - hledající vysoké duchovní hodnoty. Pod pláštíkem tmy, zahaleni černými rouškami stříkají své poselství proti konvencím a civilizaci, nebo se snad chtějí jen předvádět? Svými názory se netají, ale žádný z nich mi nepřipadá, jako cesta vzhůru.
writer olomouc writer olomouc
Co nám asi sdělují svým poselstvím?
Má tedy ono slovo BŮH náboženský význam, je snad jen kaligrafickou značkou, nebo si snad někdo myslí, že on sám je Bůh a jen se podepisuje?
writer olomouc writer olomouc crew buh
A hleďme, našel jsem skupinu moravskoslezských writerů s názvem BUH CREW.
crew buh crew buh crew buh
Na internetu můžeme pod adresou: http://www.youtube.com/watch?v=0-6iUlSMzZw#t=307 najít jejich vlastní video, jímž ukazují svou činnost. Tedy zcela jistě to není o hledání duchovních hodnot. Kdo by snad ještě pochyboval, ať si prohlédne pár záběrů z jejich videa. Bude-li mu to málo, může se podívat na celé video na zmíněné adrese.
crew buh crew buh crew buh crew buh crew buh crew buh crew buh crew buh crew buh crew buh křesťané jsou fajn křesťané jsou fajn křesťané jsou fajn
Nejsou ve svém pohledu na svět nějak jednostranní a dovedou se vyjádřit i přímočařeji. To vše v jednom zátahu na jednom videu, od jedněch ,,tvůrců”...
Proč to všechno? Aneb ,,co tím chtěl básník říci?” Žijeme ve zkaženém světě, to my sami jsme jej zkazili. Inkarnovali jsme se nyní v době soudu jednak proto, že jsme jej pomáhali zkazit, ale také proto, že se na tom můžeme poučit a změnit své postoje. Abychom se poučili, musíme svět vidět takový, jaký je, ne jako svou představu, ne, jaký by mohl být, ale jaký je skutečně a bez příkras. Co je dobré vidět jako dobré, ale co je špatné, také tak vnímat. Jsme stále dennodenně konfrontováni se vším, co jsem my všichni vytvořili a bez pravdivého pohledu není poučení a bez poučení není polepšení. Je nutné vše posuzovat tak, jaké to je samo v sobě, nevím-li to, pak se musím nějakým způsobem poučit, informovat.    To vše jsem si uvědomil při tomto tématu. V prvé fázi mne nápis Bůh nijak nepohoršoval, ...protože jsem jako nevědoucí nechápal souvislosti, jen mé cítění mne varovalo, že toto není správné. Věnoval jsem tomu mnoho hodin času, jednak studiem článků na internetu, jednak obcházením konkrétních míst a ...poučil jsem se.    Výsledkem mého poučení je, že tyto projevy nejsou ničím jiným, než rouháním a znevažováním posvátného pojmu, který musí pro člověka zůstat čistým, vznešeným a neposkvrněným ...jinak na své cestě zabloudí. Nenápadně, postupně, ale zcela jistě.    Proto si po tomto výzkumu odpovídám na svoji otázku v úvodu. Ne, není to OSLAVA Boha, ale je to znesvěcení a znevážení, kdyby jen ve spojení s ostatními výtvory, a to i tehdy, kdyby to ti lidé tak nemysleli. V každém případě vytvářejí nový význam tohoto pojmu a je to význam se zcela jiným zaměřením.    Nesklouzněme k jakémusi zdůvěrnění a zbagatelizování pojmů, které mají vždy pro nás zůstat vzdáleným, vznešeným cílem, ale ne denní povrchní tretkou, nebo něčím, jako klubovým odznakem...
   Přes všechna naše přání je tento, námi vytvořený, svět obrazem pekla a ne ráje. Kdo před tím chce zavřít oči a nevidět to, ten si sám odebírá příležitost poučení. V tomto světě platí, nyní cituji:       ,,Bojovat proti temnu kolem vás – to znamená být stále ve střehu před falešným našeptáváním, před vlivy temna vedle vás, což můžete vnímat jen niterně, neboť to není hmotného druhu. Patří k tomu vnitrní vlivy blízkých lidí, k nimž jste se z vlastního popudu připojili nebo se jim zavázali. Ti pak často dosáhnou velkého vlivu na vaše jednání, poněvadž se příliš ochotně podvolujete jejich vlastní vůli. Jen zřídkakdy je však vůle těchto lidí v souladu s BOŽÍMI zákony. Jste ovlivňováni jejich myšlenkami a city, které však nebývají jen šlechetné. Buďte bdělí v tomto směru a pomnete, že jste často – aniž to víte – se všemi svými slabostmi využíváni, tlačeni a podněcováni temnem, jež vás chce zatížit tak, abyste se odchýlili nebo zeslábli ve vašem působení pro Světlo! Máte být bdělí, to znamená být si vždy vědomi nebezpečí! Nikdy nezapomeňte, že nepřátelé vás neustále sledují. Napjat bud každý nerv v cítění nebezpečí ode všech vašich bližních a duchu na onom světě, chtějících zlo!”                                                                                                                                                                                                * * *    Není to však jen o postoji k bližním, ale i k bdělosti ke všem dějům a formám v našem okolí. Musíme se na svět kolem nás dívat jinak, než je zvykem, nesmíme se tak lehce přizpůsobit obecným a navyklým postojům, které jsou ve společnosti naučené. Tento náš svět nás nechce nechat odejít, chce nás zadržet, spoutat a otupit. Použije k tomu cokoliv, nejen lidí, ale i pojmů, naší snahy nikomu nekřivdit, být oblíbení, milovat, šířit lásku, porozumění a odpuštění... toho všeho lze použít, abychom svět neviděli, jaký je, ale viděli jen svou představu a své přání. Tím vším jsme pak spoutáni a ,,nevidíme” i když se rozhlížíme všude kolem.    Musíme se na vše pokusit dívat z nadhledu, jak by to asi viděli ti nad námi - to je ta otázka, kterou bychom si měli neustále pokládat...    ,,Jak by toto asi viděli oni..., jak by to posuzovali, jak by na to asi reagovali?”    Já sám si kladu otázku: jak ke možné, že jsem tak otupěl, že jsem se tak ,,přizpůsobil”, že jsem si tak zvyknul, že už mne taková věc nepobouří. Tím nemyslím, že bych ji a její tvůrce měl odsuzovat a kritizovat, ale měl bych k tomu cítit vnitřní odpor. V PG je pasáž o ženách a je zde zmíněno, jako příklad a ukázka nesprávných forem, nošení punčoch... Neuplynulo tak mnoho let a punčochy jsou pro nás naprosto cudným a všedním pojmem, protože jsme ,,pokročili dále” a máme tu tanga, nebo chození úplně bez spodního prádla - naostro, a s krátkou či průhlednou sukní, aby si divák mohl ,,vychutnat” každý pikantní detail. A zvykáme si... Tak postupuje přizpůsobivost člověka, nebo je to otupění a strnulost? Jenže to se netýká jen nějakých sexuálních věcí, ale čehokoliv. Tím pádem i našeho postoje k pojmům s větším dosahem, než je hmota a sexualita. Jsem přesvědčen, že bychom tomu měli věnovat více pozornosti a budovat si nové postoje, jiné, než předkládá společnost. Jiný žebříček hodnot, protože to je ten žebřík, po kterém budeme šplhat po odchodu z této země někam... Kam? O tom právě rozhoduje každý postoj, každý názor už dnes.    Kdysi jsem četl, že jsme si, jako křesťané, vytvořili ,,svou představu Boha”. Je to myšlenková a citová forma, nemající s pojmem skutečného Stvořitele, mnoho společného. Je to obraz našich přání a chtění, ano takového Boha my chceme...    A k této formě se pak lidé modlí, tu vzývají a k ní upínají své naděje. A to jsou věřící lidé, kteří ještě alespoň chápou tento pojem jako něco nejvyššího, mající vazbu na vznik celého stvoření, je v nich, i když pokřivená víra. Jakou formu vytvářejí pak tito sprejeři? A když k tomu nezaujmeme vnitřní ostře odmítavý postoj, pak se spojujeme s tímto ,,novým Bohem”.    Já tedy už ne!
křesťané jsou fajn
Toto zde rozhodně neuvádím jako kritiku křesťanských snah, ale jen jeko ukázku, jak snaha po zviditelnění a zpřístupnění přináší současně i zpovrchnění a zploštění vysokých pojmů.
writer olomouc